Störningsanmälan
Vid akuta störningsärenden efter kontorstid ska du kontakta störningsjouren och vid pågående brott ska du kontakta polisen. Behöver du göra en störningsanmälan så ska det ske skriftligt via formuläret nedan.
Som hyresgäst i en lägenhet är det ditt ansvar att inte störa dina grannar. Den som står på kontraktet är också ansvarig för störningar som orsakas av andra personer som bor med dig eller som är på besök. Du har också ett ansvar för personer som hyr lägenheten i andrahand eller som utför ett arbete hos dig på ditt uppdrag.
Som boende i en lägenhet får du räkna med att ibland höra ljud från dina grannar. Människor som lagar mat, städar, barn som leker och så vidare kommer att orsaka mer eller mindre ljud. Därför kommer du att behöva tåla vissa störningar, som till exempel att grannbarnen låter dagtid även om du själv jobbar natt.
Störningarna ska dock inte gå till överdrift och om du upplever återkommande störningar från någon granne bör du göra följande:
- Prata med din granne. De allra flesta vill inte vara orsak till störning och anstränger sig för att hålla nere ljud om de vet om att grannarna påverkas.
- Knacka på. Hör du ljud som du uppfattar som bråk eller om du misstänker att situationen kan vara hotfull så ta med dig en annan granne. Misstänker du att någon blir utsatt för våld i hemmet eller att någon far illa bör du göra en anmälan till polisen på 114 14. Vid akuta eller hotfulla situationer ring 112.
- Fyll i en störningsanmälan. Fyll i en störningsanmälan via formuläret nedan.
- Ring störningsjouren. Om ljuden inte tystnar och du behöver hjälp kvällar och nätter (20.00-06.00) kontakta störningsjouren, telefonnummer finner du längre ned på sidan.
Störningsanmälan
Välj nedan om du vill göra en störningsanmälan för Stockholm/Uppsala eller Göteborg.
Din störningsanmälan behandlas tidigast nästkommande vardag.
När ska jag använda störningsjouren?
Vi ber dig att använda jouren med förnuft, ring endast när det verkligen är befogat. Har du möjlighet försök kontakta den som stör och lös problemet den vägen i första hand.
Vid kontakt uppger du namn, adress och telefonnummer. Redogör för det problem du uppfattar i fastigheten.
Stockholm, Journummer: 010-78 88 455 (öppet mellan kl 22.00-07.00)
Göteborg, Journummer: 031-20 22 22 (öppet mellan 20.00-06.00)
Uppsala, Journummer: 018-15 74 44 (Alla dagar mellan 22:00-07:00)