EN
Hur ställer jag mig i kö?

Det finns en länk till köregistreringen på wallenstam.se under Bostad och Nyproduktion. Samt under respektive nyproduktionsprojekt.

https://www.wallenstam.se/Koregistrering

Där registrerar du dig genom att använda BankID. Om du inte har BankID kan du registrera dig genom att registrera e-postadress, namn, personnummer, telefonnummer och ett lösenord.

För att behålla din plats i kön måste du vara aktivt sökande, vilket innebär att du måste logga in på din sida minst en gång per år och förnya din köplats. Gör du inte det förlorar du din plats i kön.

Hur gammal måste jag vara för att kunna ställa mig i kön?

16 år, men det är först vid 18 års ålder som du kan söka en lägenhet och teckna avtal.

 

Kostar det något att stå i kön?

Nej.

Gäller kön alla era lägenheter?

Så här fungerar uthyrningen i våra olika städer:

Göteborg
Lägenheter i vår befintliga bestånd: förmedlas via vår egen kö och HomeQ
Nyproduktion: förmedlas via vår egen kö.

Stockholm
Lägenheter i vår befintliga bestånd: förmedlas via vår egen kö och Bostadsförmedlingen
Nyproduktion: Hälften av våra nyproducerade lägenheter förmedlas via vår egen kö och hälften via Bostadsförmedlingen

Uppsala
Lägenheter i vår befintliga bestånd: förmedlas via vår egen kö och Uppsala Bostadsförmedling
Nyproduktion: förmedlas via vår egen kö och Uppsala bostadsförmedling.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag för att få ett nytt?

Klicka på ”Glömt lösenordet?” länken så skickas ett nytt lösenord till din e-postadress.

Tänk på att i första hand använda BankID för att logga in, då använder du det lösenord som du har kopplat till ditt BankID.

Var går jag in för att förnya min köplats?

Gå till Mina sidor och logga in, där kan du förnya din köplats.

Hur fungerar fördelningen av nyproducerade lägenheter?

1. När ett projekt är klart för uthyrning mailar vi information om intresseanmälan till alla i vår bostadskö som är intresserad av den specifika staden och området. Inom ett visst datum måste du anmäla ditt intresse samt vilken lägenhetsstorlek du är intresserad av. Därefter görs ett urval av hur många personer som får komma på visning baserat på kötid (i vissa fall förekommer uthyrning via ritning, detta framkommer i intresseanmälan). Är du inte intresserad av projektet gör du ingen intresseanmälan.

2. Har du tillräckligt med kötid får du ett mail med inbjudan till visning och du (alt. ett ombud) måste vara på plats för att kunna söka en lägenhet. Därefter skickas ett rangordningsmail där du ska rangordna tio lägenheter du är intresserad av.

3. Väljer du att inte rangordna några lägenheter står du kvar i kön.

4. Tilldelning sker där den personen med mest kötid blir tilldelad sitt för-stahandsval osv.

5. Blir du inte tilldelad en lägenhet beror det på för kort kötid. Du är då välkommen att anmäla dig till kommande visningar när intresseanmälan mailas ut. Om du inte blir tilldelad en lägenhet behåller du din kötid.

6. Blir du tilldelad en lägenhet kontaktar Wallenstam dig för en prövning av eventuell lägenhet så du uppfyller våra uthyrningskriterier. Läs mer om dessa här


Vi har inte möjlighet att svara på frågor om hur lång kötid som krävs för att bli tilldelad en lägenhet. När du har tillräckligt med kötid för den lägenhet du söker kommer du få ett erbjudande.

För att anmäla ditt intresse och anmäla dig till en visning måste du vara inloggad på Mina Sidor.

Vilken plats i kön har jag?

Vi kan inte säga exakt vilken köplats du har då vi vid uthyrning utgår från både dina ködagar och att du uppfyller våra uthyrningskriterier. Det gör att antalet ködagar som behövs för att få en lägenhet varierar beroende på vilka och hur många som söker.

Jag har sökt en lägenhet och undrar hur många ködagar personen som står först i kön har?

Det är många som söker lägenhet hos oss och vi har tyvärr inte möjlighet att svara på specifik information om varje lägenhet.

Vad händer om jag har exakt lika lång kötid som någon annan och vi söker samma lägenhet?

Då är det tidpunkten vid registreringen till bostadskön som avgör.

Varför kan ni inte svara på var jag ligger i kön? Det kan man se på Bostadsförmedlingen och HomeQ

Vi har inte samma uthyrningssystem som Bostadsförmedlingen och HomeQ. I dagsläget har vi bara möjlighet att visa hur många ködagar du har. Hur långt dessa räcker beror på hur många andra som söker samma lägenhet och hur många ködagar de har.

Jag är bara intresserad av lägenheter i vissa städer/områden, kan jag välja?

Ja, när du är inloggad på Mina Sidor kan du under ”Köinställningar” välja vilka städer och vilka områden i dessa städer som du är intresserad av. Då får du bara erbjudanden när det kommer lägenheter i dessa områden. Du kan när som helst gå in på Mina Sidor och ändra dina inställningar.

Om du registrerar dig från och med juli 2019, väljer du städer och områden redan i registreringsprocessen. Standardinställningen, om du inte gjort några ändringar, är samtliga städer och områden.

Jag står redan i er kö för Stockholm, ställs jag automatiskt i kön för Göteborg nu när ni även lanserat bostadskön där?

Nej, du måste logga in på Mina Sidor och välja att du även är intresserad av lägenheter i Göteborg.

Kan jag ställa mig i kö bara för ett specifikt projekt?

När du ställer dig i kö gör du det för alla våra projekt, sen väljer du själv vilka projekt du söker.

Du har dock möjlighet att välja vilken/vilka städer och områden som du är intresserad av. Då skickar vi endast lägenhetserbjudanden i dessa områden till dig.

Vad är en medsökande?

En medsökande är en person som du har en partner/äktenskapsliknande relation med.

På Mina Sidor under köinställningar kan du bjuda in en person att vara medsökande med dig, då kan ni enkelt söka en lägenhet tillsammans och även slå ihop era inkomster när ni söker en lägenhet. Däremot slås inte kötiden ihop utan vi utgår från huvudsökandens kötid.

Personen som du vill lägga till som medsökande måste stå i vår bostadskö.

För att kunna slå ihop era inkomster ska du och din medsökande ha varit folkbokförda på samma adress i minst 6 månader alternativt varit registrerade som medsökande i bostadskön i minst 6 månader.

Kan jag och min sambo ha ett gemensamt konto i bostadskön?

Nej, ditt bostadskökonto är personligt och kopplat till ditt personnummer. Det går alltså inte att skapa upp ett gemensamt konto för ett hushåll, skapa upp ett konto åt någon annan exempelvis dina barn eller överlåta ditt konto och dina ködagar till någon annan.

När du har skapat upp ett konto kan bjuda in en person som också har ett kökonto till att bli medsökande med dig så att ni kan söka en lägenhet tillsammans. 

Hur vet jag när det är dags att lämna in en skarp ansökan till ett specifikt projekt?

Du kommer att få information via mejl när det är dags att anmäla sig till våra olika projekt.

Vad händer med min köplats då jag har fått en lägenhet?

När du tecknat ett avtal för en lägenhet så nollställs kötiden och du spärras från att kunna söka en ny lägenhet inom 12 månader.

Hur många gånger kan jag tacka nej till ett lägenhetserbjudande?

Du har rätt att tacka nej till lägenhetserbjudanden tre gånger under ett års tid. Tackar du nej fler gånger kan du inte söka boende hos oss under sex månader

Jag står både i HomeQ/Bostadsförmedlingens kö och er kö, kan jag söka samma lägenhet från bägge köerna?

Du kan inte söka samma lägenhet då samma lägenhet inte läggs upp på flera olika förmedlingstjänster. Men du kan söka två olika lägenheter, en via HomeQ/Bostadsförmedlingen och en via Wallenstams kö.

Jag har glömt att förnya min köplats och har nu förlorat min kötid, kan ni hjälpa mig?

För att behålla din plats i kön måste du vara aktivt sökande och gå in en gång per år och förnya din köplats. Så det du får göra är att registrera dig på nytt.

Jag har stått i er kö länge, men får aldrig några erbjudanden?

För varje nyproduktionsprojekt skickar vi ut en intresseanmälan till alla i Bostadskön som anmält intresse för den specifika staden. Om du inte får några mejl, logga in på Mina Sidor, gå till ”ändra dina personuppgifter” och kontrollera så att din e-postadress är korrekt.

Tänk även på att inte avregistrera dig från våra nyhetsbrev.

Varför har ni infört en bostadskö?

Våra nyproduktionsprojekt blir fler och fler samtidigt som efterfrågan på lägenheter ständigt ökar. För att öka transparensen och tydligheten vid lägenhetsfördelningen har vi därför valt att införa en bostadskö.