Kan leverantören skicka bilagor med en elektronisk faktura?

Ja, både Wallenstams fakturasystem och Inexchanges uppsättning tar emot bilagor till den elektroniska fakturan, oavsett vilken elektronisk fakturalösning leverantören använder. Vid frågor om bilagor vänder sig leverantören till sin VAN-leverantör, d.v.s. den som ställer ut deras fakturor, alternativt deras leverantör av fakturasystem. Har kunden valt Inexchange ringer de 0500-44 63 60 för support.

Om leverantören har ett affärssystem som idag kan hantera och skicka elektroniska fakturor, kan leverantören använda det istället för Inexchanges lösning?

Ja, leverantören kan gå in under "För våra partners" för mer information om hur man enklast kommer igång. Där finns de GLN-koder som krävs för att leverantören ska kunna skicka e-fakturor till de olika bolag som finns hos Wallenstam. (Läs mer om GLN-koder under Definitioner)

Måste leverantören välja Inexchanges lösning som Wallenstam rekommenderar eller finns det andra lösningar?

Det finns andra lösningar som leverantören givetvis får välja så länge de motsvarar kraven för att skicka en elektronisk faktura. Se länk för lista på samtliga VAN-leverantörer som verifierats av SFTI: http://www.sfti.se/sftistartsida/verifiering/vita_listan_for_svefaktura

Kan leverantören mejla en faktura till Wallenstam?
Nej, Wallenstam kan inte hantera fakturor som skickas via e-post.
Är en PDF-faktura som skickas via e-post en e-faktura?

Nej, en PDF-faktura som skickas via e-post är ingen äkta e-faktura. Det beror främst på att PDF-filen – och därmed informationen i sig själv – inte är tolkningsbar. PDF-fakturan printas oftast ut och hanteras manuellt alternativt skannas med hjälp av en tolkningsprogramvara hos mottagaren. En PDF-faktura som skickas via e-post är inte elektronisk hela vägen och är därför ingen äkta e-faktura.

Kan leverantören använda en Mac-dator till Inexchanges lösningar?

Både ja och nej. Via webblösningen är svaret Ja. Via Fakturaskrivaren är svaret i dagsläget Nej. Inexchange arbetar med en lösning som ska göra det möjligt även för Mac-användare att utnyttja Fakturaskrivaren.

Vart vänder sig leverantören vid övriga frågor?

Har leverantören Inexchanges lösning så ringer de 0500-44 63 60 för support. Vid frågor om leverantörens möjlighet att skicka elektroniska fakturor med befintligt fakturasystem vänder man sig till sin systemleverantör. Vid frågor direkt till Wallenstam, ring 031-20 00 00, Leverantörsreskontraavdelningen.

Vad kostar det att skicka elektroniska fakturor?

Kostnadsfritt via Inexchange Web upp till 100 fakturor per år. Kan leverantörens befintliga lösning hantera elektroniska fakturor så ingår det. För Inexchanges betallösningar kontakta Inexchange.